Prevodovka umožňuje vodičovi meniť režim, rýchlosť a smer pohybu auta, a to za účinného využitia výkonu motora. Pomocou tejto jednotky je možné nastaviť krútiaci moment získaný z motora – zväčšiť alebo zmenšiť ho podľa podmienok jazdy.
Rozlišovacie vlastnosti rôznych druhov prevodoviek
Manuálne prevodovky sa objavili už na začiatku automobilového priemyslu, no sú obľúbené aj dnes. Sú pomerne lacné, typické vysokou spoľahlivosťou, a sú výborné pre športový štýl jazdy, pretože vodičovi presne umožňujú mať kontrolu nad situáciou. Ich používanie je však menej pohodlné, najmä pre vodičov začiatočníkov.
Polo-automatické prevodovky sú pokročilé verzie manuálnych prevodoviek. Majú podobný dizajn, no vypínanie spojky a zaraďovanie rýchlostí sa v nich deje automaticky. Sú typické nízkou nákladovosťou, sú pomerne spoľahlivé, a pomáhajú pri vylepšení výkonu auta.
Kontinuálne variabilné prevodovky sú prevodovky s plynulým prevodom. Umožňujú vozidlu demonštrovať svoj najlepší dynamický výkon, vylepšujú spotrebu paliva, a umožňujú motoru pracovať pod miernou záťažou. Sú však nevhodné na prenos vysokého krútiaceho momentu. Okrem toho sú menej spoľahlivé oproti iným druhom prevodoviek.
Automatické prevodovky sa skladajú z hydraulického konvertora krútiaceho momentu a súboru planétových ozubených mechanizmov. Sú typické spoľahlivosťou a jednoduchosťou používania, no spotreba paliva je kvôli nim vyššia, a demonštrujú iba miernu akceleráciu.
Používanie a výmena: čo je potrebné vedieť
- Prevodovú kvapalinu vymeňte včas. V priemere by ste to mali vykonať každých 60,000 km, no presné intervaly výmeny pre vaše auto si pozrite v technickej dokumentácii vášho auta. Nedodržanie intervalov výmeny vedie k predčasnému opotrebeniu súčiastok. Medzi znaky, ktoré indikujú potrebu výmeny kvapaliny, patria: penenie, zmena farby, zakalenie, a silný zápach spálenia. Automatická prevodovka začne prekĺzavať. Pri akcelerácii pocítite stratu výkonu motora na istú chvíľu.
- Pri jazde nemajte ruku položenú na radiacej páke. Bude to viesť k vzniku voľného pohybu medzi súčiastkami mechanizmu radiacej páky. Predĺži sa tým trajektória voľného pohybu páky, a následne bude náročnejšie zaraďovať nové prevodové stupne.
- Rýchlosti preraďujte iba pri úplne zatlačenom spojkovom pedáli. Prevodovka bude vystavená príliš veľkej záťaži a môže sa predčasne opotrebovať. Vidlica, puzdrá synchronizéra, a blokovacie krúžky sa môžu opotrebovať. Ozubené kolieska začnú prekĺzavať. Pri radení rýchlostí budete počuť abnormálne zvuky.
topautodiely24.sk: iba kvalitné automobilové diely
Diely pre prevodovky si môžete kúpiť pre vaše vozidlo u nás. Našim zákazníkom vždy radi poskytneme široký výber produktov, dostupné ceny, záruku kvality a rýchle doručenie.