Palivový systém je určený na uskladnenie a čistenie paliva, a jeho dodávanie do motora vozidla. Jeho správna funkčnosť má priamy vplyv na schopnosť auta vôbec sa pohnúť, a tiež na spotrebu paliva, silu a výkon motora. Systém obsahuje nádrž, v ktorej sa uskladňuje palivo, čerpadlo, vďaka ktorému môže palivo prúdiť, palivové potrubie, vstrekovače, a v mnohých dieselových motoroch aj rozdeľovač paliva.
Rozlišovacie vlastnosti rôznych druhov palivových systémov
Palivové systémy sa líšia podľa druhu motora. Benzínové motory sú vybavené jednobodovým vstrekovaním, viacbodovým vstrekovaním, alebo priamym vstrekovacím systémom.
V palivových systémoch s jednobodovým systémom vstrekovania je palivo dodávané cez jeden vstrekovač do sacieho zberného potrubia. Tento druh je jednoduchý a spoľahlivý, no dnes už nie je veľmi bežný. Viacbodové vstrekovacie systémy dodávajú palivo do každého valca pomocou samostatných vstrekovačov. Zmes paliva a vzduchu sa tvorí v sacom zbernom potrubí. Dnes je tento typ najbežnejší. Vyznačuje sa nízkou spotrebou paliva, ekologickosťou, a nie je citlivý na kvalitu paliva. Systém priameho vstrekovania dodáva palivo priamo do každého valca motora. Tento dizajn umožňuje presne nastaviť pomer paliva a vzduchu vo všetkých režimoch motora, a zvyšuje tak silu motora, zaručuje jeho vyšší výkon a znižuje spotrebu paliva. Pre tieto systémy je však potrebné čo najkvalitnejšie palivo.
V dieselových modeloch môže byť palivo dodávané pomocou vstrekovacieho palivového čerpadla, jednotkových vstrekovačov, alebo potrubia Common Rail. Systémy so vstrekovacím palivovým čerpadlom sú dnes menej bežné, a nájdeme ich väčšinou v starých autách a nákladných autách. Sú pomerne spoľahlivé a nie sú citlivé na kvalitu paliva, no spotrebujú veľké množstvo paliva. Jednotkové vstrekovače fungujú vďaka vačkovému hriadeľu a opotrebovávajú sa teda pomerne rýchlo. Common Rail palivový systém zaručuje vysoký výkon, nízku spotrebu paliva, hladkú a tichú prevádzku motora. Je však náchylný na kvalitu paliva a drahý na údržbu.
Používanie a výmena: čo je potrebné vedieť
- Palivový filter vymeňte včas. Vo väčšine áut sa odporúča túto súčiastku vymeniť každých 20,000–30,000 km. Skoršia výmena bude potrebná vplyvom používania nekvalitného paliva, špiny nahromadenej v nádrži, alebo ak sa do paliva dostala voda. Medzi príznaky poškodenia patrí zvýšená spotreba paliva, trhanie pri jazde do kopca, znížený výkon, vynechávanie motora alebo zastavenie motora pri voľnobehu.
- Palivovú nádrž sa snažte udržať aspoň napoly plnú, najmä v zime. Vplyvom tvorby kondenzácie sa na dne nádrže môže začať hromadiť voda. Keď sa vystaví veľmi nízkej teplote, zamrzne. Ľad sa potom môže dostať do palivového čerpadla, čo spôsobí jeho prehriatie. Špeciálny indikátor na palubnej doske vám pomôže monitorovať hladinu paliva v nádrži.
- Úniky paliva sa musia ihneď eliminovať: môžu spôsobiť požiar v aute. Kaluže benzínu veľmi jednoducho rozoznáte od iných kvapalín, pretože sú viacfarebné.
topautodiely24.sk: iba kvalitné automobilové diely
Súčiastky pre palivový systém pre vozidlo akejkoľvek značky alebo modelu si môžete kúpiť v našom online obchode. Vďaka obrovskému výberu produktov u nás určite nájdete diely, ktoré potrebujete. Ak potrebujete poradiť, naši odborníci vám pomôžu vybrať si vhodné súčiastky a vytvoriť objednávku.