Systémy riadenia umožňujú vodičovi ovládať smer pohybu vozidla. Je to jeden z kľúčových systémov auta. Zmena smeru jazdy v osobných autách sa obvykle vykonáva pomocou točenia predných kolies do určitého uhla. Systém obsahuje volant, stĺpik riadenia, mechanizmus ozubených kolies, a tyče a páky riadenia.
Rozlišovacie vlastnosti rôznych druhov systémov riadenia
Systémy riadenia v rôznych autách majú obvykle podobný alebo rovnaký dizajn. Dizajn jednotlivých zostáv sa však môže líšiť. Jedným z hlavných rozdielov je mechanizmus riadenia, ktorý môže byť: s ozubením a pastorkom, so závitovkovým kolesom a sektorom, alebo závitovkovým kolesom a maticou. Prvý typ je typický jednoduchosťou a účinnosťou, ale je náchylný na náraz a záťaž a vibrácie. Druhý typ vydrží väčšiu záťaž, zaručuje široký rozsah točenia volantom a najlepšiu ovládateľnosť. Je to však najdrahšie riešenie a vyžaduje si pravidelné nastavenie. Tretí typ sa používa v terénnych vozidlách so závislým zavesením kolies na hnaných kolesách.
Hrebeň riadenia môže byť nastaviteľný alebo nenastaviteľný. Podľa značky, modelu a konfigurácie vozidla môže byť nastaviteľný podľa výšky a dosahu.
Na redukciu sily potrebnej na otáčanie volantom sa do systému pridáva posilňovač riadenia, ktorý môže byť hydraulický alebo elektrický. Prvý typ je bežnejší. Má jednoduchý dizajn a je väčšinou spoľahlivý, no vyžaduje pravidelnú údržbu. Výhodou elektrických aktivačných prvkov je to, že sa môžu použiť v rôznych elektronických systémoch.
Používanie a výmena: čo je potrebné vedieť
- Volantom neotáčajte na doraz príliš rýchlo a túto polohu nedržte dlhšie ako 3 sekundy. Môžete tým spôsobiť pretlak v hydraulickom posilňovači riadenia, čoho dôsledkom je únik. Problém uvidíte pomocou stôp kvapaliny na tele súčiastky alebo pomocou kaluží pod autom, ktoré sú obvykle červenej, modrej, žltej, alebo zelenej farby.
- Pri jazde v teréne a na nekvalitných cestách spomaľte. Nárazy môžu viesť k prasklinám alebo deformácii hrebeňa riadenia a opotrebeniu ložísk čapov tyčí riadenia. Klepanie z prednej časti vozidla je indikáciou tohto problému. Niekedy sa volant zablokuje.
- Pravidelne kontrolujte a nastavujte napnutie remeňa alternátora. Ak skĺzne, prevádzka čerpadla hydraulického posilňovača riadenia sa naruší. Pocítite, že volant je veľmi tvrdý a veľmi ťažko sa ním bude točiť.
- Pravidelne kontrolujte protiprachové manžety hrebeňa riadenia a podľa potreby ich vymeňte. Keď sú pretrhnuté, môže sa do mechanizmu dostať špina alebo vlhkosť. Spôsobí sa tým silné opotrebenie a roztrhnutie kontaktných povrchov a ich korózia. Z rovnakého dôvodu sa neodporúča používať univerzálne plastové remienky – používajte kovové vytvorené špeciálne pre váš model auta. Poškodené protiprachové manžety uvidíte pri kontrole: špinu alebo stopy maziva uvidíte na prasknutých miestach.
topautodiely24.sk: iba kvalitné automobilové diely
Nákup súčiastok pre systém riadenia z nášho online obchodu je najlepší spôsob, ako ušetriť. Mnoho súčiastok ponúkame za akciové ceny. Prihláste sa k odberu našich noviniek, aby ste získali najnovšie informácie o našich najlepších ponukách.