Spojka je dôležitá zostava, ktorú nájdeme v autách s manuálnou prevodovkou. Vodič stláča spojkový pedál, aby mohol preradiť prevodové stupne, a tiež pri zastavení auta. Umožňuje to motoru odpojiť sa od prevodovky a preradiť rýchlosti, a potom sa znova hladko spojiť, čím sa zabráni opotrebeniu a poškodeniu vplyvom záťaže. Spojka sa skladá z prítlačného a hnacieho taniera, krytu spojky, zotrvačníka, vypínacieho ložiska, vysúvacej vidlice spojky a iných súčiastok.
Rozlišovacie vlastnosti rôznych druhov spojok
Spojka môže byť suchá alebo mokrá. Suchá spojka je najbežnejšia. Spojenie medzi motorom a prevodovkou je zaručené vďaka suchému treniu medzi hnacím a prítlačným tanierom.
V mokrej spojke sú taniere ponorené v oleji a vzájomne hladšie zapadajú do seba. Tento mechanizmus má vyšší výkon, pretože taniere sú lepšie chladené. Najčastejšie tento mechanizmus vidíme v prevodovkách s dvojitou spojkou.
Tieto systémy sa líšia aj počtom tanierov. Spojka s jedným tanierom je najlacnejšia, no zároveň aj najmenej účinná. Mechanizmy s dvomi alebo viacerými taniermi dokážu prenášať vyšší krútiaci moment pri rovnakej veľkosti.
Existujú jednohmotové alebo dvojhmotové zotrvačníky. Prvý typ má jednoduchý dizajn a je známy svojou odolnosťou. Druhý typ je dnes obľúbenejší, pretože absorbuje aj vibrácie a hluk, a redukuje záťaž uvádzanú na prevodovku.
Používanie a výmena: čo je potrebné vedieť
- Hneď po preradení prevodového stupňa dajte nohu dolu zo spojkového pedála. Ak zatlačíte pedál náhodne, spojka začne prekĺzavať a trecie taniere sa spália. V kabíne budete cítiť zápach spálenia a výkon vozidla sa zhorší.
- Včas eliminujte úniky z motorového priestoru. Únik maziva z tesnenia motora vedie k zamasteniu a zašpineniu spojky, kvôli čomu začne prekĺzavať. Vedie to k pomalšej akcelerácii, a pri radení rýchlostí alebo zrýchľovaní budete cítiť, že auto má trhavé pohyby a vibruje.
- Ak na chvíľu zastavíte, napríklad pri semaforoch, preraďte na neutrál. Návyk držať spojkový pedál zatlačený môže poškodiť ložisko. Hluk pri aktivácii mechanizmu je znakom zlyhania. Niekedy, keď je vypínacie ložisko zablokované, pedál sa nevráti do svojej normálnej polohy po jeho zatlačení.
- Vozidlo nepreťažujte. Dlhá jazda do kopca, napríklad s vozíkom, prudké zrýchľovanie, alebo napríklad pokus dostať sa zo snehového záveja kývaním vášho auta môže spôsobiť vypálenie trecích dosiek. Zápach spálenia a pretáčanie kolies sú hlavnými príznakmi.
- Vyhnite sa agresívnej jazde. Prudké zrýchľovanie a náhle pustenie alebo zatlačenie pedála oslabuje tlmiacu pružinu a spôsobuje lúpanie tretích dosiek. Tieto zlyhania sú spojené s vibráciou pri rozbiehaní sa.
topautodiely24.sk: iba kvalitné automobilové diely
Kvalitné súčiastky pre spojku si môžete pre vaše vozidlo kúpiť v našom online obchode. Naši odborníci vám veľmi radi pomôžu pri výbere náhradných dielov, ktoré práve potrebujete. Takisto vám povedia, ako ušetriť na nákupe.