Začiatky spoločnosti Fiat
Značku FIAT, so širokou škálou osobných, komerčných a malých nákladných vozidiel, vyrába a distribuuje FIAT S.p.A. so sídlom v Turíne, v severnom Taliansku. Spoločnosť je súčasťou FIAT Chrysler Automobiles holding NV so sídlom v holandskom Amsterdame. Značka je skratkou továrne Fabbrica Italiana Automobili Torino, ktorá bola založená v roku 1899 deviatimi priemyselníkmi. Bola medzi nimi aj rodina Angelli, ktorá sa v spoločnosti výrazne angažuje aj dnes. V roku 1903 sa začalo s prvým exportom. Otvorenie dnešnej historickej továrne v turínskej štvrti Lingotto v roku 1916, bolo začiatkom priemyselnej sériovej výroby.
Veľký úspech v Taliansku
Značka sa v Taliansku veľmi rýchlo stala hlavným výrobcom automobilov, ktorý výrazne prispel k ich masovému rozšíreniu a to zvlášť po druhej svetovej vojne. Od 60. rokov prevzal FIAT čiastočne alebo úplne značky Ferrari (1969), Maserati (1993), ako aj svojich konkurentov Alfa Romeo (1986) a Lancia (1969). Vstup do Chrysler Group LLC, ktorý sa uskutočnil v rokoch 2013/2014 urobil zo značky FIAT siedmeho najväčšieho výrobcu áut na svete.
Bývalé a súčasné modely
Fiat začal výrobu s ručne vyrábanými modelmi 3 1/2 HP, 6/8 HP a 12 HP. Zero, s ktorého výrobou sa začalo v roku 1912, bolo prvým sériovo vyrábaným modelom. Masovým výrobcom sa značka stala v 30. rokoch. Veľmi rozšírené boli zvlášť modely 508 “Balilla” a malé auto 500, ktoré bolo známe ako “Topolino”. Platilo to aj o novom modeli 500, ktorý sa vyrábal od roku 1949. Toto “Cinquecento” sa stalo kultovým a vyrábalo sa až do 70. rokov. Obľúbeným variantom modelu 500 bol malý kombi “Giardiniera”, športová verzia Abarth, ako aj verzia od rakúskeho Steyr-Puch, ktorá bola vybavená silnejším motorom. Neskôr bol veľmi populárny o niečo väčší model 600, ako aj 770 (“Multipla”). Od roku 1934 sa v bývalej továrni NSU v Heilbronn vyrábali obľúbené modely ako “Jagst” a “Neckar”, ktoré boli veľmi žiadané v 50. a 60. rokoch. Väčšie modely 1400, 1900 a 2300 však napriek veľmi dobrým recenziám nikdy nedosiahli popularitu malých áut. Okrem toho bol veľmi bežný kompaktný model 850, ktorý bol dostupný aj ako kabriolet a tiež štvordverové modely 124, 125 a 128. V 70. rokoch sa z malého auta Panda stala legenda. Dnes je obzvlášť vyhľadávaný model 500, nová Panda, Punto tretej generácie, kompaktný sedan Bravo, malé SUV Sedici a Minivan 500L. Náš internetový obchod ponúka náhradné diely pre všetky modely FIAT, ako aj pre modely ostatných výrobcov.