
Lancia - auto inžinierov
V roku 1906 inžinier a pretekár Vincenzo Lancia a výskumník Fiatu Claudio Fogolin založili jednu z najstarších automobiliek na svete. Značka Lancia sa vždy spájala s výnimočnou technológiou svojich športových áut, ktorú predstavila už Lancia Theta z roku 1913. Bol to prvý európsky model, ktorý bol vybavený elektrickým systémom a štartérom a tiež displejom s umelým podsvietením. V roku 1923 sa model Lambda stal prvým vozidlom s nezávislým závesom kolies, hydraulickými tlmičmi a prvými samonosnými šasmi. Vďaka vyspelým technológiám bola Lancia známa ako "značka inžinierov." Kedže Lancia sa zameriavala na vozidlá v najvyššej cenovej triede, karosérie vytvárali vždy známi dizajnéri. Okrem osobných vozidiel vyrábala aj autobusy a nákladné uatá. Počas druhej svetovej vojny museli vyrábať iba nákladné autá pre nemeckú armádu. Po roku 1945 vyrábala Lancia len okázalé vozidlá, a športové autá v malých sériách a nepodieľala sa na rozširovaní automobilového priemyslu. Moderné technológie Lancie viedli v roku 1950 k prvému motoru V6 a k prvému polovlečnému ramenu v sériovo vyrábanom vozidle s modelovým označením Aurelia.
Superautá napriek problémom
Kvôli rôznym problémom predala Lancia v roku 1955 svoju sekciu Formuly 1 značke Ferrari. Pokračovala vo výrobe vysoko kvalitných vozidiel, no nikdy sa jej nepodarilo dosiahnuť zisk, keďže sa nedokázala presadiť voči svojmu hlavnému konkurentovi Alfa Romeo. V roku 1969 spoločnosť, v ktorej mal podiel aj Vatikán, bola za symbolickú cenu predaná skupine Fiat. Po presunutí sekcie nákladných áut na IVECO sa Lancia intenzívnejšie sústredila na výrobu osobných vozidiel. Okrem sedanov a kupé, ktoré boli vždy označované gréckymi písmenami, predstavila spoločnosť v roku 1971 aj legendárne superauto Lancia Stratos s motorom Ferrari V6 Dino 246 GT.
Brilantná rozlúčka so značkou
V roku 1979 bolo predstavené auto strednej triedy Delta, ktoré bolo vybavené stredovým motorom. Modifikovaná verzia, Lancia Delta Integrale, súťažila s Audi Sport Quattro na svetových automobilových pretekoch a pretekárskemu svetu dominovala na konci 80. a začiatku 90. rokov. Jedným z najviac rozšírených modelov je Delta, ktorá patrí do triedy VW Golf. Okrem kombi Dedra sa vyrábali aj sedany Thema, Kappa a Thesis, ako aj malé autá s extravagantným tvarom a s modelovým označením Y a Mursa. V záujme svojej značky Alfa Romeo sa materská spoločnosť Fiat rozhodla Lanciu zavrieť a v Taliansku ponúkať iba model Ypsilon.